تاریخچه ژاپن در دیپلماسی علم و فناوری

ظهور دیپلماسی علم و فناوری در ژاپن

در سال ۲۰۰۸، مفهوم دیپلماسی علم و فناوری با گزارش «به سوی تقویت دیپلماسی علم و فناوری» شورای سیاست گذاری علم وفناوری عمومی شد. که در اساس بحث آن در یک گروه کاری شورای سیاست گذاری علم و فناوری از ژوئیه ۲۰۰۷ تا آوریل ۲۰۰۸ مطرح شده بود. این گزارش دیپلماسی علم و فناوری را به عنوان گام‌هایی برای پیوند دادن علم و فناوری با سیاست خارجی برای رسیدن به توسعه متقابل تعریف می‌‌کند و نیز دیپلماسی علم و فناوری را استفاده از دیپلماسی برای توسعه بیشتر علم و فناوری و ارتقا تلاش‌ها برای استفاده از علم وفناوری برای اهداف دیپلماتیک تعریف می‌کند. این گزارش همچنان سیاست‌های اساسی برای ترویج دیپلماسی علم و فناوری را توصیف می‌کند:

۱-    ایجاد سیستم‌هایی که در آن ژاپن و همتایان آن می‌تواند از منافع متقابل لذت ببرید،

۲-    تولید هم افزایی بین علم و فناوری و دیپلماسی برای حل و فصل مسائل جهانی پیش روی بشر.

۳-    توسعه «منابع انسانی» که از دیپلماسی علم و فناوری حمایت می‌کند.

۴-    افزایش حضور بین‌المللی ژاپن.

این گزارش همچنان اصرار دارد که موقعیت دیپلماسی علم در ژاپن با تقویت موارد زیر تقویت می‌شود:

۱- همکاری علمی وفناوری با کشورهای در حال توسعه برای حل و فصل مسائل جهانی،

۲- همکاری‌های علمی و فناوری با استفاده ازعلم و فناوری پیشرفته ژاپن

۳- پایه‌هایی برای ترویج دیپلماسی علم و فناوری،

گزارش تصويري از سومين كنفرانس بين المللي مديريت فناوري

http://www.conference.iramot.ir/fa/NewsDetails?NewsId=85

 

5

دفتر برنامه ريزی امور فناوری(پارکها و مراکز رشد) معاونت پژوهش و فناوری

پاركهاي علم و فناوري نمونه اي از ساختارهاي جديد علمي و پژوهشي هستند كه از دهه 1960 ابتدا در آمريكا ظهور يافته و از آن به بعد در ديگر كشورهاي جهان تسري يافته است. ظهور و توسعه پاركها در ايران از دهه 1370 با رشد چشمگيري مواجه بوده است تا جائي كه در حال حاضر شاهد حضور 31 پارك علم و فناوري و 115 مركز رشد واحدهاي فناور مي باشيم.
دفتر سياستگذاري و برنامه ريزي فناوري بعنوان واحد ستادي پاركها و مراكز رشد علم و فناوري مسئوليت سياستگذاري ، برنامه ريزي و نظارت و ارزيابي مراكز فناوري را عهده دار است. براين اساس مسئوليت هاي مركز در  گروه اصلي
  • گروه مطالعات راهبردي و سياستگذاري فناوري
  • گروه طرح و برنامه ريزي فناوري
  • گروه ايجاد و توسعه مراكز فناوري
  • گروه تجاري سازي و انتقال فناوري
  • گروه ساختار و منابع

http://www.msrt.ir/sites/techno/Pages/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c%20%d8%af%d9%81%d8%aa%d8%b1.aspx

منابع احتمالی دکترای مدیریت تکنولوژی+برخی از منابع قابل ارائه می باشند

زبان عمومی


  • مجموعه سوالات کنکور دکترای دانشگاه تربیت مدرس و تهران
  • کتاب تافل BARRONS (گرامر)
  • کتاب Flash Grammer
  • کتاب Flash Reading
  • کتاب 504
  • کتاب Essential Words For Toefl
  •  

پیش بینی  و انتقال تکنولوژی




  • طارق خليل , اعرابى - سيد محمد( مترجم ) , (1384) , مديريت تکنولوژى , دفتر پژوهشهاى فرهنگى
  • قديرى – روح ا... , ( 1384) , آينده نگارى تکنولوژى - مرکز صنايع نوين , وزارت صنايع
  • طباطبائيان - سيد حبيب ا... , (1385ا) چالش هاى آينده نگارى تکنولوژى در ايران , کارگاه شبيه سازى آينده نگارى تکنولوژى سونار , مرکز آينده پژوهى , وزارت دفاع
  • روش حل خلاق مسائل , 1380 , دانشگاه اميرکبير
  • کتاب رادوسویچ RADOSEVIC
  • مجموعه مقالات تدریسی در کلاس انتقال تکنولوژی دکتر طباطبائیان دانشگاه علامه طباطبائی
  • منابع دیگر نیز مفید می باشد.

تئوری های سازمان ومدیریت



  • تئوری سازمان رابینز
  • تئوری سازمان دقت
  • تئوری های سازمان و مدیریت ( از نوین گرایی تا پسا نوین گرایی) دکتر رحمان سرشت (دو جلد)
  • مبانی تئوری و طراحی ساختار دکتر اعرابی
  • منابع دیگر نیز مفید می باشد.

تحلیل آماری



  • کتاب تحلیل آماری پیشرفته دکتر صدقیانی
  • کتاب دو جلدی آمار دکتر عادل آذر
  • منابع دیگر نیز مفید می باشد.

جهت دریافت فایلهای ضروری و قابل ارائه تماس بگیرید.

اولین همایش بین المللی تجاری سازی در اواسط اسفند برگزار می شود

نظر به برخی مشکلات یش آمده به اطلاع می رساند اولین همایش بین المللی تجاری سازی فناوری توسط پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ۱۶ و ۱۷ اسفند برگزار می شود

لذا علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در روزهای آتی به وب سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مراجعه نمایند.

قابليتها و تخصصی که دانش آموختگان در رشته مديريت فناوری کسب می نمايند.

  1.    دستيابی به درک يکپارچه از موضوعات مرتبط با مديريت و مهارت در بکار گيری آنها
  2.    توليد ايده های راهبردی و تحول آفرين در حوزه فناوری، تحقيق، توسعه و صنعت
  3.    شناخت تحليلی فناوری بويژه فرآيند انتقال و توسعه فناوری
  4.    دستيابی به ديدگاه کلان مديريتی ، اقتصادی، فنی در حوزه فناوری
  5.    دستيابی به ديدگاه تجاری سازی و چند منظوره سازی فناوری دانش بنيان
  6.    کسب آمادگی برای تبديل ايده های نوآورانه و محصولات نمونه سازی شده به فرآيند کارآفرينی
  7.    توان ارائه مشاوره در حوزه های بين مديريت و مهندسی و فناوری
  8.    پرورش مديرانی که اشراف به دانش پيش بينی، ارزيابی ، انتخاب، انتقال، تحقيق و توسعه،نوآوری، تجاری سازی و صادرات فناوری پيدا نموده اند.
  9.    توان مشارکت در ايجاد ارزش افزوده و ارتقای بهره وری واحدهای تحقيق و توسعه، فناوری