برگزاری دوره اقتصاد دانش بنیان و قانون شرکت های دانش بنیان

دو دوره اشنایی با قانون شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان در شهرک صنعتی شهرستان میاندواب و سلماس واقع در اذربایجان غربی برگزار شد
هدف اشنایی واحدهای صنعتی با قانون یاد شده و مستعد بودن دانش بنیانی برای حضور در عرصه اقتصاد دانش بنیان بود

برگزاری دوره اقتصاد دانش بنیان و قانون شرکت های دانش بنیان

دو دوره اشنایی با قانون شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان در شهرک صنعتی شهرستان میاندواب و سلماس واقع در اذربایجان غربی برگزار شد
هدف اشنایی واحدهای صنعتی با قانون یاد شده و مستعد بودن دانش بنیانی برای حضور در عرصه اقتصاد دانش بنیان بود

مدرس : حسن صفرلو دکتری مدیریت فناوری

مدت ارایه هر دوره 4 ساعت

تدوین نظام مدیریت تکنولوژی

هدف پروژه:

شناسایی تکنولوژی های اصلی سازمان بر اساس زنجیره ارزش و طبقه بندی و استخراج تکنولوژی های کلیدی و ارزیابی و توسعه توانمندی های تکنولوژیک

معیار مربوطه در مدل تعالی سازمانی: 

فازهای اجرا: 

فاز اول: شناخت و تحلیل وضعیت جاری

فاز دوم: ارزیابی توانمندی تکنولوژی

فاز سوم:توسعه و برنامه ریزی تکنولوژی

 

 

البته رویه نظام مدیریت تکنولوژی متفاوته ........در پروژه مذکور هم اقدامات قابل قبولی انجام یافته ....ضمن تبریک به همکاران در این خصوص اعلام امادگی جهت بهره مندی های لازم را اعلام می داریم

استقرار نظام مدیریت تکنولوژی

با شما همراهیم با سابقه استقرار نظام مدیریت تکنولوژی در

شرکت فولاد خوزستان ....مشاور

شرکت صنایع هوایی.......مشاور

شرکت خودرو سازی .....مشاور

.........

انعقاد 10تفاهم همکاری انتقال فناوری بین بخش خصوصی ایران و کره جنوبی

  10 تفاهمنامه همکاری مشترک انتقال فناوری بین شرکت های بخش خصوصی ایران و کره جنوبی با حضور معاون وزیر ومدیر عامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران امضا شد. به گزارش روابط عمومی ، در دومین نشست انتقال فناوری با حضور 40 بنگاه صنعتی کوچک و متوسط از ایران و 9 بنگاه از کره جنوبی در زمینه قطعه سازی، شیلات و محیط زیست دریایی، زنبورداری، کودهای بیولوژیک، ریخته گری، نفت و گاز و ... به امضا رسید. علی یزدانی در آیین امضای این تفاهمنامه ها گفت: با توجه به روابط نزدیک ایران و کره جنوبی بویژه پس از برجام، امکان ارتقای روابط بین 2کشور وجود دارد و این نشست ها می تواند زمینه ارتقای روابط 2 کشور را در بحش بنگاه های کوچک و متوسط بیش از گذشته رشد دهد. معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت خاطر نشان کرد: انتقال فناوری ها بین بنگاه های کوچک و متوسط ایران و کره جنوبی در بخش صادرات می تواند به بهبود کیفی تولیدات و افزایش صدور محصولات مختلف بین 2 کشور بینجامد.  یزدانی با اشاره به سابقه بیش از پنج دهه ای روابط اقتصادی 2کشور، خاطرنشان کرد: سطح روابط اقتصادی تهران و سئول می تواند بیش از میزان کنونی باشد. یزدانی ادامه داد: تعامل بنگاه های 2 کشور می تواند به انتقال دوجانبه فناوری ها و افزایش همکاری ها کمک بزرگی کند. وی یادآوری کرد: در سال 2016 همزمان با سفر رییس جمهوری وقت کره جنوبی به ایران یک تفاهمنامه همکاری مشترک به امضا رسید، آگوست پارسال نیز برای نخستین بار مرکز انتقال فناوری با همکاری کره جنوبی در ساختمان دانشگاه چرم ایران با هدف فعالیت مشترک در خاورمیانه و شمال آفریقا افتتاح شد و تیم های مشاوره ای نیز در این زمینه آموزش دیدند. وی ابراز امیدواری کرد شمار این نشست ها بیشتر شود تا زمینه همکاری با هدف تامین منافع مشترک را فراهم کند.    تاکید برهمکاری عمیق تر صنایع کوچک دوکشور سفیر کره جنوبی در تهران نیز گفت: 98 درصد محصولات صادراتی ایران به کره را نفت تشکیل می دهد و رابطه خرید و فروش فقط بین صنایع بزرگ 2 کشور وجود دارد. �کیم سئونگ هوم� بیان داشت: در چنین شرایطی روابط اقتصادی شکننده است اما صنایع خرد و متوسط زیادی در ایران و کره وجود دارد که همکاری بین آنها می تواند بر ریشه دار تر شدن روابط بیفزاید. وی ادامه داد: وقتی چند 10هزار شرکت ایرانی و کره ای با هم در ارتباط باشند، قطع روابط چند شرکت نمی تواند تاثیر زیادی بر سطح روابط اقتصادی 2کشور داشته باشد، به این ترتیب افزایش سطح همکاری شرکت های خرد و متوسط در کشور به عنوان راهبرد ثبات از سوی کره جنوبی دنبال می شود. سفیر کره جنوبی خطاب به فعالان اقتصادی کشور خود که در این نشست حاضر بودند, گفت: امروز ایران فقط محلی برای فروش محصولات کره ای نیست، بلکه باید تبادل فناوری بین شرکت های 2 کشور را در نظر داشت. سیاست دولت ایران پایان دادن به خرید صرف محصولات خارجی است و بهترین فرصت برای شما, سرمایه گذاری مشترک است. لازم به ذکر است، در فروردین ماه امسال نیز 16 تفاهمنامه همکاری های مشترک انتقال فناوری بین شرکت های بخش خصوصی 2 کشور در کره جنوبی امضا شده بود. همچنین در 2 روز آینده نیز مدیران بنگاه های کره جنوبی از صنایع پنج استان کشور بازدید می کنند.

ایران و کره تفاهم نامه انتقال فناوری امضا کرده اند

مشاوران انتقال فناوری ایران و کره جنوبی http://iktec.ir/index/consultants/Fa بنده هم در خدمت صنایع بخصوص شرکت شهرکها از جمله استان اذربایجان غربی هستم

آشنایی با فرآیند تجاری سازی تکنولوژی و روش های آن

 

شرح کارگاه :

تكنولوژي همواره باپيشرفت جامعه مرتبط بوده است و هيچگاه تا اين حد، بهبود و ارتقاي استانداردهاي زندگي را به تكنولوژي وابسته ندانسته اند. رونق اقتصادي كشورها ، صنايع و شركت ها به مديريت موثر تكنولوژي وابسته است. تكنولوژي، ثروت خلق مي كند. بهره برداري مناسب از تكنولوژي قويا بر قدرت رقابتي شركت تاثير مي گذارد و ديگر مسئله اي انتخابي نيست، بلكه مسئله بقاي شركت در بازار است.

امروزه كشورها و سازمان ها ، ارتباط بين خلاقيت و موفقيت اقتصادي را درك مي كنند و مي پذيرند. توسعه تكنولوژي موجب برتري مبدع و خالق خود مي شود.مشخصا ، كاربرد تكنولوژي ، و نه تنها طراحي و توسعه آن ، كليد موفقيت در اقتصاد رقابتي دنيا است. اقتصادهاي توسعه يافته را با كشورهايي مي شناسند كه به نحوي مناسب از تكنولوژي براي خلق ثروت بهره مي گيرند.ذكر اين نكته ضروري است كه اين تكنولوژي نيست كه ثروت خلق مي كند ، بلكه اين شيوه موثر و مناسب بهره گيري از تكنولوژي است كه ثروت مي سازد.

بنابراين يك سازمان بايد توانايي تبديل فناوري‌هاي جديد به محصولات موفق تجاري رابراي خلق ثروت داشته باشد.در واقع اين مفهوم در قالب تجاري سازي تكنولوژي ارائه مي شود. تجاري‌سازي دربرگيرنده‌ي آرايه‌هاي مختلفي از فرايندهاي مهم فني، تجاري و مالي است كه باعث تبديل فناوري جديد به محصولات يا خدمات مفيد مي‌شود. اين فرايند شامل فعاليتهايي از قبيل ارزيابي بازار، طراحي محصول، مهندسي توليد، مديريت حقوق مالكيت معنوي، توسعه استراتژي بازاريابي، افزايش سرمايه و آموزش كارگر مي‌شود. به عبارتي ديگر تجاري سازي تكنولوژي ، ايجاد يك موقعيت پيشرو براي محصولات جديد در بازار مي باشد.

ازآن جا كه هدف از توسعه هر تكنولوژي رسيدن آن به بازار و تجاري شدنش مي باشد ، بدين منظور تكنولوژي بايستي به سطحي از بلوغ و آمادگي برسد ،تا آماده ورود به بازار و مرحله تجاري سازي شود.اين فرآيند شامل طي مراحلي از ايده تا بازار مي باشد. اگر تكنولوژي در هريك از اين مراحل به ميزان بلوغ مورد نيازو كافي نرسد ، نمي تواند وارد مرحله بعدي تجاري سازي شود. بنابراین با توجه به حساسیت این موضوع باید فرآیند ایده تا بازار را به نوعی هدایت کرد تا تکنولوژی که آماده برای ورود به بازار می شود از بلوغ کافی برخوردار باشد تا بتواند سازمان دارنده تکنولوژی رابه موقعیتی در بازار برساند که در آن مزیت رقابتی داشته باشد . درصنایع کشور ما، مشکلات بسیاری مانند عدم شناخت کافی از روشهای موجود تجار سازی وعدم بکارگیری موثر روش مناسب وجود دارد که این امر ،به توجه نا کافی به فرآیند ایده تا بازار و مشکلات آن اشاره دارد. ‌‌‌بنابراين اين نياز احساس مي شود كه به شناسایی فرآیند ایده تا بازار برای محصولات در هر صنعتی پرداخت وبررسی های لازم از نظر سطوح آمادگي انجام گیرد تا به یکپارچگی و هماهنگی در کل فرآیند رسیده و در نهایت به مدلی مناسب برای تجاری سازی دست یافت.این امر شرایطی را برای سازمان بوجود می آورد که منجر به حفظ موقعیت رقابتی در بازار، دوام بلندمدت محصول يا فرايند ايجاد فناوري به عنوان يك محصول با ارزش شود. به عبارتی دیگر، سازمان با توانایی در نوآوری های تکنولوژیکی می تواند به توسعه تکنولوژی برسد و هرچه بیشتر از فرصت ها برای از بین بردن تهدیدات برای رسیدن به منافع بلند مدت استفاده کند.

مدلهاي متعددي جهت تشريح فرايند تجاري‌سازي فناوري وجود دارند. اين مدلها به دو دسته كلي تقسيم مي‌شوند. مدلهايي كه خاص كشورهاي توسعه‌يافته هستند، از قبيل مدل "كوكوبو"، "كوپر" و "جولي" كه جامع‌ترين و معروف‌ترين آنها مدل "جولي" است و مدل "يونگ-دوك لي" كه در رابطه با كشورهاي در حال توسعه مطرح است.

بر این اساس سرفصل های کارگاه عبارتند از:

1- آشنایی با مفاهیم تجاری سازی تکنولوژی

2- شناسایی فرایند ایده تا بازار

3- اندازه گیری میزان بلوغ تکنولوژی و اثرات آن بر تجاری سازی تکنولوژی

4- بررسی انواع مدل های تجاری سازی تکنولوژی

5- ارائه یک نمونه موردی از تجاری سازی تکنولوژی

 

 

این کارگاه برای گروه های زیر توصیه می گردد

· مدیران ارشد و تمامی بخش های سازمان

· متخصصان، کارشناسان و فعالان حوزه تکنولوژی و تحقیق و توسعه

· مدیران واحدهای توسعه تکنولوژی و تحقیق و توسعه

· کسانی که به دنبال فعالیت حرفه ای در حوزه تجاری سازی تکنولوژی می باشند.

· مدیران بازرگانی، تولید و مهندسی

 

 

 

 

قراردادهاى انتقال تکنولوژى

هدف از برگزاری کارگاه :

آشنایی با نحوه تدوین قراردادهای تکنولوژی و مذاکرات مربوطه

شرح کارگاه :

تکنولوژی از دیرباز به عنوان یکی از عناصر اساسی تولید و توسعه مطرح و همواره با رشد دانش بشر در حال تغییر بوده است. پیشرفت تکنولوژی میزان کارایی سایر عناصر درگیر در فرآیند تولید و توسعه را بالا برده و نقش خود را نیز در این فرآیند پررنگتر نموده است. تا آنجا که امروزه دیگر تکنولوژی به عنوان عامل استراتژیک برای توسعه اقتصادی کشورها و بنگا ه ها مطرح است.

یکی از فعالیت های مهم که جهت بهبود اکتساب و توسعه تکنولوژی در بنگاه ها از اهمیت بسیاری برخوردار است انعقاد قراردادهای تکنولوژی می باشد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد این قراردادها در این کارگاه تلاش می گردد تا با ارائه موارد لازم، بتوان به انعقاد قراردادهایی که تامین کننده منافع ملی و بنگاهی است کمک نمود.

قابل ذکر است که نحوه تشکیل تیم مذاکره، نوع مذاکرات، ملاحظات خاص مرتبط با هر قرارداد و... نکات مهمی می باشند که در هنگام تصمیم به عقد قراردادهای تکنولوژی بایستی به انه توجه خاص نمود.

 

بر این اساس سرفصل های کارگاه عبارتند از:

1-     آشنایی با انواع قراردادهای تکنولوژی

2-     آشنایی اجمالی با اصول مالکیت فکری

3-     ملاحظات مدنظر در تنظیم قراردادهای تکنولوژیک

4-     چک لیستی از اقداماتی که بایستی جهت قراردادهای تکنولوزی رعایت شود.

5-     مراحل تهیه قرارداد

6-     ترکیب تیم مذاکره کننده و نوع ویژگی های افراد

7-     تکنیک ها و تاکتیک های مذاکرات در قراردادهای تکنولوژی

8-     ارائه نمونه موردی از یک قرارداد تکنولوژی

 

این کارگاه برای گروه های زیر توصیه می گردد

·         متخصصان، کارشناسان و فعالان حوزه تکنولوژی و تحقیق و توسعه

·         سازمانها و کسانی که در پی فعالیت های اکتساب ،انتقال و فروش تکنولوزی هستند.

·         مدیران واحدهای توسعه تکنولوژی و تحقیق و توسعه

·         کسانی که به دنبال فعالیت حرفه ای در حوزه قراردادهای تکنولوژی می باشند.

·         مدیران و کارشناسان بخش های حقوقی، مالی و بازرگانی سازمان

 

آشنایی با مبانی ارزش گذاری تکنولوژی و روش های ان

شرح کارگاه :

امروزه نسبت زیادی از دارایی های شرکتها ، نامشهود می باشد. مدیران مالی ، حسابداران ، حسابرسان و مدیران اجرائی امروزه با مسائلی در تعیین ارزش دارایی های شرکت ها روبرو می شوند که در گذشته به ندرت موجود بودند . مسائلی از قبیل ؛ تعیین وضعیت مالی کمپانی و تنظیم گزارشهای مالی برای افراد داخل و خارج از سازمان ، تصمیم به خرید یا فروش دارایی ، تصمیم به ادغام یا کسب کمپانی دیگر و مواردی از این دست به سادگی گذشته قابل حل نیستند. درفرایند حل تمام این مسائل ، تعیین ارزش دارایی های نامشهود ، از جمله تکنولوژی ، عامل حیاتی به شمار رفته و نقش پر رنگی را ایفاء خواهد کرد.

فرایند تعیین ارزش تکنولوژی ، اصطلاحا ارزش گذاری تکنولوژی نامیده می شود که براستی وظیفه­ای دشوار است. رویکردها و روش های متنوعی تا کنون برای ارزش گذاری تکنولوژی معرفی و به کار گرفته شده اند. بسیاری از این روش ها به منظور از بین بردن محدودیت های موجود در روش های قبلی وتوسعه روشی دقیق تر و در عین حال عملی تر و ساده تر طراحی و معرفی شده انندکه هریک سعی می کنند دیدی متفاوت را اتخاذ کنند. اگرچه این تعدد و توجه خاص به مبانی و روشهای ارزش گذاری نشان از اهمیت عملی و نظری بحث حاضر دارد ، باین حال هنوز هم محدودیت ها و مشکلات بسیاری در تئوری و عمل وجود دارد وحل نشده است که این خود دلیلی بر دشواری و پیچیدگی و در برخی موارد ابهام در انجام ارزش گذاری تکنولوژی می باشد.

به دو دلیل اصلی می توان گفت تکنولوژی ارزشمند است :

اولا ، خلق و توسعه یک تکنولوژی مستلزم صرف هزینه های زیادی می باشد که خود موجب ایجاد ارزش برای خریدار آن می شود. چرا که خود نیز برای خلق آن باید هزینه هایی رامتحمل می شد. در ثانی استفاده از تکنولوژی موجب منافع زیادی برای خریدار می شود که به صورت افزایش درآمد یا کاهش هزینه ها و یا افزایش قدرت رقابتی و در نهایت افزایش سودآوری ظهور می یابد. پس برای خریدار ارزش مند است.

به طور کلی می توان گفت ارزشگذاری تکنولوژی دو هدف اصلی را برآورده می کند :

1-     پشتیبانی تصمیمات داخلی ( مثل قضاوت در مورد پروژه های پیشنهاد شده )

2-     پشتیبانی مبادلات و رویدادهای خارجی ( مثل فروش یک دارایی ، مذاکره در یک قرارداد اعطای امتیاز و یا تعیین مالیات)

می توان گفت تعیین ارزش تکنولوژی به یک یا چند دلیل از دلایل زیر ممکن است نیاز باشد :

1-     رتبه بندی و انتخاب تعداد محدودی از پروژه های پیشنهاد شده به دلیل وجود منابع کمیاب ، با ارزش و محدود .

2-     تصمیم گیری راجع به اجرا یا عدم اجراء فاز بعدی تحقیق و توسعه تکنولوژی

3-     تهیه بخشی از اطلاعات موردن نیاز برای جذب سرمایه های خصوصی یا کمک های دولتی

4-     تعیین نرخ حق الامتیاز در قراد دادهای اعطاء امتیاز

5-     تعیین سهم شرکا در یک همکاری تکنولوژیکی

6-     گزارش ارزش دارایی ها برای اهداف مدیریت داخلی

 به طور عمده اکثر روش ها را می توان در دوسته قرار داد :

1- متدهای کمی ارزش گذاری

2- متدهای کیفی ارزش گذاری

روشهای کمی تلاش می کنند ارزش پولی تکنولوژی را با استفاده از محاسبات ریاضی گاها پیچیده محاسبه کنند.  نوع مشـــهور از این روش ها عبارتند از : متد هزینه محور، متد بازار محور ، متد درآمد محور، متد مبتنی بر مفهوم اختیار معامله و متد مونت کارلو . 3روش اول به روش های سنتی مشهور هستند و 2 روش بعدی به ترتیب پیشرفته تر می باشند.

روشهای کیفی ارزش گذاری تکنولوژی نیز اگرچه دارای مبانی پیچیده و پیشرفته ای نمی باشند ، با این حال ممکن است در عمل نتایج دلخواهی را ارائه داده و به خوبی مورد استفاده قرار گیرند .

در این کارگاه سعی می شود به بررسی روش های مختلف ارزش گذاری تکنولوژی از زوایای مختلف پرداخته شود.

بر این اساس سرفصل های کارگاه عبارتند از:

1.     آشنایی با مفاهیم ارزش گذاری تکنولوژی

2.     اهمیت ارزش گذاری تکنولوژی در سطح بنگاه

3.     تفاوت ارزش گذاری و قیمت گذاری تکنولوژی

4.     انواع روش های ارزش گذاری تکنولوژی

5.     ارائه نمونه موردی از ارزش گذاری تکنولوژی

 

 

این کارگاه برای گروه های زیر توصیه می گردد

·         مدیران ارشد  و تمامی بخش های سازمان

·         متخصصان، کارشناسان و فعالان حوزه تکنولوژی و تحقیق و توسعه

·         مدیران واحدهای توسعه تکنولوژی و تحقیق و توسعه

·         مدیران واحدهای تولید و مهندسی سازمان

·         مدیران بخش های حسابداری ، مالی و بازرگانی و فروش

معاونت فناوری پژوهشگاه نیرو

معاونت فناوری در اركان سازمانی پژوهشگاه نیرو در سال  1393 به منظور ایجاد تحول اساسی در راهبردهای فناوری و پژوهش و كمك به صنعت برق كشور برای دستیابی به فناوری‌های پیشرفته در صنعت برق تاسیس گردید.
معاونت فناوری به منظور ساماندهی، سازماندهی و استقرار نظام نوآوری، فناوری در صنعت برق و صنایع وابسته و نیل به ساختار فناور محور از طریق پژوهش و در تعامل با واحدهای عملیاتی و اجرایی در صنعت برق، نقش سیاستگذاری، تعیین اهداف، راهبردها و تصویب طرح‌های كلان و موضوعی صنعت برق، محقق ساختن اهداف و نیز اجرایی نمودن طرحها و پروژه ها و كنترل آنها و در نهایت مدیریت بر تجاری سازی و اکتساب فناوری را بر عهده دارد. این نقش با نهادینه سازی و هماهنگی شورای فناوری و شورا‌های تخصصی مراکز جهت انجام بهینه فعالیت‌های فناوری و اثربخش نمودن آنها و ارتباط با ذینفعان و بازیگران صنعت برق محقق می‌گردد

خدمات در زمینه پیوست فناوری (اقتصاد مقاومتی)

مدیریت وبلاگ در حوزه های ذیل بر حسب پیوست فناوری  ریاست جمهوری اعلام می دارد.

  1. استقرار نظام مدیریت فناوری
  2. استقرار نظام مدیریت انتقال فناوری
  3. ارایه دوره های اموزشی در زمینه انتقال فناوری
  4. ارایه مشاوره در زمینه مدیریت انتقال فناوری